کانال انتقال هوا یکی از کلیدی‌ترین عناصر سیستم تهوه مطبوع در ساختمان‌هاست که به‌منظور حفظ کیفیت هوای داخل ساختمان و تامین راحتی ساکنین و کاربران آن طراحی شده است. در این یادداشت قصد داریم در رابطه با انواع کانال هدایت هوا، قیمت کانال انتقال هوا و نحوه‌ی نصب کانال خرطومی انتقال هوا بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با کانال انتقال هوا، پاسخ تمام سوالات و ابهامات خود در این رابطه را نیز بگیرید.

کانال انتقال هوا چیست و چه کاربردی دارد؟ 

کانال انتقال هوا یا هوادهی، نام سیستمی است که از آن به‌جهت تامین هوای تازه و ایجاد تهویه‌ی مناسب در فضاهای داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این سیستم شامل لوله‌هایی می‌شود که هوا را از بخش خارجی ساختمان جمع‌آوری کرده و آن را به داخل ساختمان منتقل می‌کند. به‌وسیله‌ی انجام این کار، هوای قدیمی و آلوده‌ی داخل با هوای تازه جایگزین می‌شود و عمل تهویه در فضای داخلی به‌خوبی انجام می‌گیرد. اصلی‌ترین کاربرد کانال انتقال هوا، ساختمان‌های بزرگی مانند بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مراکز آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز خرید و مانند آن است. از این سیستم به‌عنوان یک راه‌حل کارآمد برای کنترل رطوبت، دما و تهویه در فضاهای وسیع و متراکم یاد می‌شود. همچنین، کانال انتقال هوا به‌عنوان یکی از راهکارهای افزایش کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها و راهی برای کاهش آلودگی هوا نیز کاربرد دارد. با توجه به این موضوع که کانال انتقال هوا یک سیستم پیچیده متشکل از اجزای فراوان است، لازم است برای نصبو راه‌اندازی آن از متخصصین و افراد حرفه‌ای کمک گرفته شود. همچنین لازم به ذکر است برای حفظ کارایی و بالا بردن میزان بهره‌وری در طول زمان، نگهداری صحیح و تعمیرات دوره‌ای این وسیله الزامی است. 

انواع کانال انتقال هوا 

 انواع کانال انتقال هوا شامل کانال‌های فولادی، فلزی، اسپیرال و پی‌وی‌سی هستند. هر کدام از این کانال‌ها از ماده‌ی اولیه‌ی خاصی ساخته شده‌اند که سبب می‌شود خاصیت متفاوتی داشته باشند و برای فضاهای مختلفی مناسب باشند. برای مثال کانال‌های فولادی و کانال‌های اسپیرال برای فضاهای صنعتی و تجاری با مساحت زیاد، کانال‌های فلزی برای فضاهای تجاری و صنعتی کوچک، کانال‌های پی‌وی‌سی برای فضاهای خانگی مناسب هستند. کانال‌های اسپیرال، فلزی و فولادی به دلیل مقاومت بالا، بسیار بادوام هستند و قادرند به‌راحتی با هر شرایط آب‌وهوایی سازگار شوند. کانال‌های پی‌وی‌سی نیز سبک و قابل‌حمل هستند و به آسانی نصب و راه‌اندازی می‌شوند.  با معرفی و بررسی کانال انتقال ذرات توسط برند سانا داکت همراه ما باشید.

 قیمت کانال انتقال هوا

قیمت کانال انتقال هوا تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می‌شود. در ادامه به توضیح هریک از این عوامل خواهیم پرداخت. نخستین عامل اثرگذار بر قیمت کانال انتقال هوا جنس آن است. طبیعی است که قیمت کانال انتقال هوا که از جنس فولاد یا آلومینیوم باشد، از قیمت کانال انتقال هوا از جنس پی‌وی‌سی بالاتر است. عامل دوم در تعیین قیمت کانال انتقال هوا قطر آن است. هرچقدر قطر بیشتر شود، قیمت کانال انتقال هوا نیز زیادتر خواهد شد. به‌عبارت بهتر، قیمت کانال انتقال هوا با بزرگی قطر ان ارتباط مستقیم دارد. سومین عامل، طول کانال است. طول کانال نیز مانند قطر آن، با قیمت کانال انتقال هوا رابطه‌ی مستقیم دارد. عامل چهارم، تعداد قطعات کانال است. هرچقدر تعداد قطعات کانال بیشتر باشند، قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت. قیمت کانال انتقال هوا نیز مانند طول و قطر، دارای ارتباط مستقیم با تعداد تکه‌های آن است. پنجمین و آخرین عامل در تعیین قیمت کانال انتقال هوا، شیوه‌ی نصب آن است. بدیهی است که نصب کانال به‌صورت حرفه‌ای و با استفاده از مواد اولیه‌ی باکیفیت، هزینه‌ی بیشتری داشته باشد. نصب کانال با استفاده از مواد باکیفیت و به کمک کارگران حرفه‌ای، نسبت به نصب کانال به شکل غیرحرفه‌ای و با مواد اولیه ارزان هزینه‌ی بیشتری خواهد داشت. در نهایت، لازم به ذکر است قیمت کانال انتقال هوا تحت تاثیر ترکیبی از این موارد قرار می‌گیرد. لذا باید برای انتخاب بهترین کانال، ابتدا نیازهای خود را درنظر بگیرید و سپس با بررسی اولویت هریک از موارد زیر تصمیم‌گیری کنید. 

معرفی کامل کانال خرطومی انتقال هوا

 کانال خرطومی انتقال هوا نام نوعی کانال است که از آن برای انتقال هوای پاک و خنک به داخل فضاهای باز و با تراکم زیاد مانند سالن همایش، سینما، تئاتر، فضاهای ورزشی و امثال این موارد استفاده می‌شود. این کانال‌ها اغلب از جنس پی‌وی‌سی هستند و با قطر زیاد و طول بلند تولید می‌شوند. نام‌گذاری کانال خرطومی انتقال هوا به‌دلیل شکل خرطوم‌مانند آن است. از کانال خرطومی انتقال هوا برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ی سوخت مصرفی توسط دستگاه‌های تهویه مطبوع، کاهش نویز و صدا در فضاهای بزرگ، افزایش بازدهی سیستم تهویه مطبوع و بهبود هوای فضای داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. کانال خرطومی انتقال هوا برای فضاهایی با متراژ و تراکم جمعیت بالا مانند سالن اجتماعات، فضاهای تولیدی صنعتی، سالن‌های ورزشی، محیط‌های اداری، بیمارستان‌ها و سایر فضاهای عمومی دارای این ویژگی مناسب است. همچنین در سیستم‌های تهویه مطبوع فضاهای مسکونی نیز استفاده از کانال خرطومی انتقال هوا رایج است. سانا داکت شما را به خواندن مقاله قیمت کانال خرطومی دعوت میکند.

روش تهیه و نصب کانال خرطومی انتقال هوا

 نصب کانال خرطومی انتقال هوا نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. از این رو بهتر است نصب آن توسط یک متخصص انجام گیرد. بنابراین چنانچه شما از تجربه‌ی کافی در این زمینه برخوردار نیستید، بهتر است از انجام آن صرف‌نظر کرده و نصب کانال خرطومی را به دست فردی ماهر و باتجربه بسپارید. اما در صورتی‌که به هر دلیل امکان کمک گرفتن از فرد متخصص را ندارید، می‌توانید با مطالعه‌ی دقیق راهنمای نصب کانال خرطومی انتقال هوا که اغلب پس از خرید به همراه آن به مشتری تحویل داده می‌شود، اصول اولیه‌ی این‌کار را بیاموزید و خودتان نسبت به نصب کانال خرطومی انتقال هوا اقدام کنید. اما دقت داشته باشید که نصب کانال خرطومی انتقال هوا نیاز به دقت بالا و رعایت دقیق اصول ایمنی دارد. 


مطلب پیشنهادی: کانال فلکسیبل فویلی آلومینیومی


سوالات متداول درباره‌ی کانال هدایت هوا

 در این قسمت، تعدادی از پرسش‌های متداولی که مشتریان درباره‌ی کانال هدایت هوا پرسیده‌اند را به همراه پاسخ آن‌ها آورده‌ایم. بنابراین چنانچه پرسشی داشته‌اید که تا این قسمت هنوز پاسخی برای آن نیافته‌اید، این بخش را به دقت مطالعه کنید. کانال هدایت هوا چگونه می‌تواند به بهبود هوای داخل ساختمان کمک کند؟ کانال هدایت هوا قادر است از طریق جابه‌جا کردن هوای تمیز خارج با هوای کهنه‌ی فضای داخلی، به بهبود هوای فضای داخل ساختمان کمک کند. این کار با حفظ رطوبت، حذف ذرات معلق و آلاینده‌ها و کاهش دمای انجام می‌شود. آیا تمام انواع کانال هدایت هوا برای استفاده در تمام فضاها مناسبند؟ خیر؛ هر نوع کانال هدایت هوا برای استفاده در یک فضای خاص طراحی و تولید شده است و از این رو نمی‌توان از تمام آن‌ها در تمام فضاها استفاده کرد. برای مثال، لازم است در فضاهای بزرگ و شلوغ از کانال‌هایی با قطر و طول بیشتر و سیستم‌های تهویه مطبوع با توان بالاتر استفاده کرد. هر یک از انواع کانال هدایت هوا چه مزایا و معایبی دارند؟ مزایای انواع کانال هدایت هوا عبارت‌اند از: کمک به بهبود هوای فضای داخلی با جابه‌جایی هوای تمیز و تازه حفظ رطوبت، حذف ذرات معلق و آلاینده‌ها و کاهش دمای بالای هوا عملکرد بالا و انعطاف‌پذیری در طراحی و نصب ایجاد هزینه‌های کمتر برای نصب و نگهداری معایب انواع کانال هدایت هوا از قرار زیر هستند: خطر آلوده کردن هوا در اثر نصب نادرست و غیراصولی خطر نشت هوا در صورت نگهداری نامناسب از دست رفتن انرژی در نتیجه‌ی عملکرد ناقص کانال هدایت هوا مناسب نبودن تمام انواع کانال هدایت هوا برای تمام فضاها کانال انتقال هوا چه تاثیری بر کاهش هزینه‌های صرف‌شده برای انرژی دارد؟ کانال هدایت هوا با جابه‌جایی هوا نیاز به استفاده از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی را کاهش می‌دهد و از این طریق به کاهش هزینه‌هایی که در هر ساختمان برای انواع اشکال انرژی صرف می‌شود کمک می‌کند. کانال هدایت هوا همچنین با حفظ رطوبت و به‌وسیله‌ی جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد دمای فضای داخلی، نیاز به استفاده از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع را نیز کاهش می‌دهد. لازم به تاکید است که برای دستیابی به این مزایا، بایستی کانال هدایت هوا به درستی نصب شود و عملیات نگهداری و تعمیرات دوره‌ای آن سر وقت به انجام برسد و از کانال هدایت هوای مناسب برای هر فضا استفاده شود. چگونه کانال هدایت هوا را به‌درستی نصب و نگهداری کنیم؟ برای نصب و نگهداری صحیح کانال هدایت هوا لازم است دستورالعمل زیر را دنبال کنید: انتخاب کانال مناسب ابتدا نوع فضای موردنظر را تعیین کنید و سپس مطمئن شوید کانال انتخابی برای آن فضا مناسب است . با استاندارهای لازم تطابق دارد. نصب کانال از ابزارهای مناسب و تجهیزات ایمنی استفاده کنید. تمیز کردن کانال برا حفظ عملکرد بهینه‌ی کانال باید آن را به صورت دوره‌ای تمیز کنید. بازرسی دوره‌ای برای حفظ عملکرد بهینه‌ی کانال آن را به شکل مرتب بررسی کنید تا از وجود اشکالات احتمالی در ان مطلع شده و به موقع نسبت به رفع آن اقدام کنید. استفاده از فیلتر برای جلوگیری از ذرات خارجی به داخل کانال هدایت هوا باید از فیلتر مناسب استفاده کنید. همچنین فیلتر را در فواصل معین تعویض کنید. با رعایت این موارد می‌توانید کانال انتقال هوا را به درستی نصب و نگهداری کنید و از مزایای فراوان استفاده از ان بهره‌مند شوید.